Új KRESZ 2026-ban: Cipzár elv és védelmi sáv a fókuszban

Új KRESZ 2026-ban: Cipzár elv és védelmi sáv a fókuszban

Egyelőre csak szakmai előkészítés zajlik, de az új KRESZ várhatóan 2026-ban lépne hatályba. Az új előírások nagy része már jelen van a közlekedésben, de törvényileg még nem szabályozottak. A változások célja a biztonságosabb és gördülékenyebb közlekedés megteremtése, figyelembe véve az elmúlt évtizedekben bekövetkezett változásokat, mint például az új járműtípusok megjelenése és a közlekedés tempójának növekedése.

Cipzár elv törvényi szintre emelve

Az egyik legfontosabb változás a már a gyakorlatban is használt „cipzár elv” törvénybe iktatása lenne. Ez a szabály két egymás mellett haladó sáv esetén alkalmazandó, amikor a jobb oldali sáv megszűnik. Az új KRESZ egyértelműen előírná, hogy az elöl haladó autónak be kell engednie a jobbról érkezőt, akinek megszűnik a sávja. A szabály hatékonysága kapcsán szakértők kétségeiket fejezték ki, mivel a betartatása nehézkes lehet.

Védelmi sáv a kerékpárosoknak és rollerezőknek

Újdonság lenne a védelmi sáv bevezetése az út jobb oldalán, a kerékpárral és rollerrel közlekedők számára. Bár a legtöbb autóvezető eddig is figyelembe vette a kétkerekűeket, az új szabályok külön előírásokat hoznának az irányváltoztatás és az elsőbbségadás tekintetében, ezzel is növelve a védelmüket.

Előzési távolság pontosítása

Az új KRESZ pontosítaná az előzési távolságokat is. 50 km/órás sebesség alatt legalább 1 méter, afölött pedig legalább 1,5 méter távolságot kellene tartani az előzött járműtől.

Matrica az idősebb korosztálynak?

Felmerült egy, a tanulóvezetők „T” betűjéhez hasonló, autóra ragasztható matrica bevezetése az idősebb korosztály számára. A matrica használata nem lenne kötelező, a szakértők szerint valószínűleg nem véletlenül. A jogosítvány meghosszabbításához szükséges orvosi vizsgálat ugyanis már eleve kiterjed a vezetésre való alkalmasság felmérésére, így a matrica feleslegesnek és a személyiségi jogokat sértőnek tűnhet.

Az új KRESZ alapvető szabályai nem változnak, de a módosítások a modern közlekedési kihívásokra reagálnának. 

A forgalomban résztvevők számának növekedése, az új járműtípusok megjelenése és a közlekedés tempójának változása indokolja a szabályozás korszerűsítését.


Discover more from 1st-press

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Vélemény, hozzászólás?

Enable Notifications OK No thanks